Lektor
Patientsikkerhed og læringskultur: Analyse af kontekst
Masterkurset giver risikomanagere, patientsikkerhedskoordinatorer, ledere, studerende og andre interesserede den nødvendige viden og metodetilgang til at arbejde proaktivt med patientsikkerhed.
Hver dag er der patienter, der kommer til skade under behandling. Mange flere udsættes for risiko for skade, som forinden bliver forhindret af personalet. Derfor har vi en klar målsætning at styrke patientsikkerheden yderligere. På kurset får du mulighed for at udforske baggrunden for det eksisterende arbejde med patientsikkerhed og læringskultur.
Patientsikkerhed kan forbedres gennem en vifte af handlinger, fx rapportering af utilsigtede hændelser og proaktive tiltag. Ofte med baggrund i analyser som bl.a. inddrager arbejdsgange, ikke-tekniske færdigheder, observationer af daglig praksis samt læringskultur. Målet er at udvikle organisation og medarbejdere til sikrest muligt at kunne håndtere de tiltagende komplekse patientforløb.
Kurset giver en dybdegående forståelse af patientsikkerhed og hvilken teori, det bygger på. Underviserne er meget velvalgte og giver forskellige og brede perspektiver på patientsikkerhed i Danmark, og hvordan man kan arbejde med det – både fra et interesseselskabs side, til nye metoder at lære af hændelser, til hvordan man kan bruge sundhedsøkonomien og sundhedsdata. Kurset gav både nye ideer til brugbare metoder, man kunne gå hjem og prøve af samt en større teoretisk forståelse”
Kursusledere og undervisere
Kursusinformation
Kursusindhold
Kurset giver en indføring i lovgivning, organisation, positioner og praksis. Du vil opnå indsigt patientsikkerhed og læringskultur som folkesundhedsvidenskabeligt felt med henblik på at kunne forbedre og udvikle patientsikkerhedsarbejdet i hverdagens praksis.
Analytisk tilgang til arbejdet med patientsikkerhed
Du vil blive introduceret til kendte og nyere teorier og metoder inden for patientsikkerhed, fx analysemetoder, ikke-tekniske færdigheder, resiliens samt læring fra de gode patientforløb.
Kurset vil have fokus på det udviklingspotentiale, som analyser af de menneskelige faktorer i patientsikkerhedsarbejdet indeholder. Forskellige perspektiver inddrages – fx sundhedsfaglige, organisatoriske, patient- og pårørendeperspektiver - indenfor og på tværs af sektorerne. Økonomiens rolle for patientsikkerhed bliver også tematiseret.
Du vil lære mere om begrebet ”second victim” og den opfølgende samtale med såvel frontlinje personale som patienter og pårørende.
Undervisningsform og evaluering
Kursusform
På kurset benyttes en lang række forskellige læringsformer bl.a. læsning, interaktive foredrag, simulations-baserede metoder, diskussioner, refleksioner, gensidig feedback og praksisprojekter.
For at kunne deltage i eksamen skal du have afleveret 2 mindre opgaver undervejs i kurset. Eksamen udgøres af en afsluttende projektrapport, hvor du gennem arbejde med et konkret projekt applicerer din faglighed og læring fra kurset. Rapporten udarbejdes individuelt.
Datoer for Undervisning og eksamen
Undervisningdatoer i foråret 2025:
27. og 28. januar - fremmøde, 3., 17. og 24. februar - online, 3. og 10. marts - online
Projektrapport afleveres d. 23. april
Kriterier for optagelse
Patientsikkerhed og læringskultur: analyse af kontekst kan tages både som enkeltfagskursus og som en del af MPH-uddannelsen.
For at blive optaget på kurset, skal du opfylde de samme krav, som gælder optag på selve MPH-uddannelsen, se https://mph.ku.dk/optagelsen/
Pris og betalingsbetingelser
Patientsikkerhed og læringskultur: analyse af kontekst koster 11.250 kr. Kurset skal være betalt, inden du kan starte.
Se betalingsbetingelser her: https://mph.ku.dk/uddannelsen/pris/
Sted
Københavns Universitet
Center for Sundhed og Samfund
Øster Farimagsgade 5
1353 København K
Kontakt
MPH-uddannelsen
Gitte Hansen, giha@sund.ku.dk
www.mph.ku.dk