Naturvejledning for børn 0-6 år

Det er målet, at den studerende får indgående kendskab til aldersgruppen i relation til at sikre formidlings- og læringsaktiviteter der passer til aldersgruppens forudsætninger. Modulet er et valgmodul på naturvejlederuddannelsen.
Akademi
02-04-2024
12 uger
02-03-2024

Kursusbeskrivelse

Indhold

På kurset vil du bl.a. få viden om formidling af natur og den pædagogik, der relaterer sig til mindre børn (0-6 år), læreprocesser der knytter sig til mindre børn, herunder også viden om motorisk udvikling og sprogudvikling samt naturoplevelsens faser og hvordan man som naturvejleder pædagogisk, didaktisk og metodisk kan understøtte disse faser. Du vil også få kompetencer til at udvælge naturformidlingsaktiviteter der passer til aldersgruppens forudsætninger – både korte og lange læringsforløb, indgå i udepædagogiske naturprojekter i fx. kommunal regi, eller på tværs af institutioner, samt reflektere over og argumentere for udeaktiviteters potentiale i naturvejledning og samspil med læringsforløb i f.eks. vuggestue og børnehave.

Forudsætninger

Adgang til optagelse på naturvejlederuddannelsen eller enkelte moduler herfra er betinget af, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse mindst på niveau med en relevant erhvervsuddannelse, en relevant grunduddannelse for voksne (GVU), en gymnasial uddannelse eller en relevant uddannelse på samme niveau som de førnævnte adgangsgivende uddannelser. Ansøger skal desuden have mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse eller opnået sideløbende med den adgangsgivende uddannelse, f.eks. en relevant erhvervsuddannelse.

Institutionen optager endvidere ansøgere, der efter individuel kompetencevurdering i henhold til Lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne har realkompetencer, der anerkendes som svarende til adgangsbetingelserne.

Skovskolen, Nødebo Campus

Nødebovej 77A, 3480 Fredensborg

SCIENCE Studenterservice

Tlf: 35 33 35 33 - kl. 9.00-12:30 (lukket onsdag)