
STEM Academy for gymnasielærere
Idræt
Som gymnasielærer i idræt bliver du klogere på Styrketræning – stærkere muskler og STEM forståelse, Fysiologiske forskelle i træning og præstation hos kvinder & mænd samt Kondition og sundhed, gennem faglige oplæg fra førende forskere fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Efter de faglige oplæg får du tid til at omsætte den nye viden til idéer til egne undervisningsaktiviteter.

Med støtte fra
STEM Academy
Mail: Kontakt os
Tilmeldingsmoduler, Odense, København og Herning

Tilmeldingsfrist: 10 September 2025
Tilmeldingsfrist: 08 September 2025
Tilmeldingsfrist: 15 September 2025
Fagmoduler
Styrketræning – stærkere muskler og STEM forståelse
Styrketræning er et essentielt element i præstationsoptimering for de fleste atleter, og det er blevet den mest udbredte træningsform blandt unge. Modulet vil med afsæt i unges interesse og fascination for styrketræning give en opdatering på nye test- og træningstendenser samt illustrere, hvordan den biomekaniske og fysiologiske forståelse af force-velocity-power relationer rummer også masser af fysik, kemi og matematik – og dermed muligheder for tværfaglige forløb, hvor styrketræningen bliver en løftestang til at arbejde med koblinger fra idræt til andre naturvidenskabelige fag.
Underviser: Professor Lars Nybo & Videnskablig Assistent Tobias Buk Jørgensen
Fysiologiske forskelle på idrætspræstation og træning hos kvinder og mænd
Et modul med fokus på de to biologiske køn og de fysiologiske mekanismer bag præstation og træning som er ens hhv. forskellige imellem mænd og kvinder. På modulet ser vi nærmere på kønshormonerne betydning for idrætsfysiologien og der er mulighed for at lægge op til samtaler om tidsaktuelle emner som, fx hvordan doping, køn og hormoner har betydning i topidræt.
Underviser: Lektor Lasse Gliemann & Videnskablig Assistent Amalie Bach Andersen
Kondition og sundhed
Et modul om både 1) hvordan kondition og sundhed er forbundet og 2) hvordan træning og testning kan bruges til at løfte samtalen og betydningen af bevægelse i det moderne samfund; lige fra børne- og ungdomsårene til senere i livet. Heri kan der arbejdes med deciderede træningsprojekter og dykkes ned i testformer som kan anvendes ved forskellige lejligheder og der er mulighed for at drøfte den aktuelle politiske dagsorden om hvor meget eller lidt bevægelse skal fylde i ungdomsuddannelserne.
Underviser: TBD
På tværs af Jylland, Fyn og Sjælland tilbyder Københavns Universitet efteruddannelse til dig, der ønsker adgang til aktuel og relevant forskning samt nye værktøjer til gavn for din undervisning.
Efteruddannelsen består af fire moduler: tre læringsmoduler og et didaktisk læringsmodul. Hvert modul varer fire timer og har tilknyttet en universitetsunderviser, der kombinerer oplæg med øvelser, som motiverer og styrker den faglige interesse. Efteruddannelsen er en del af projektet STEM Academy, der er støttet af Novo Nordisk Fonden. Derfor er deltagerprisen kun til dækning af forplejning og lokaleleje.
Det har været en fornøjelse at opleve forskernes store overblik og indsigt. Og de nye vinkler på emnerne har åbnet for alternative tilgange i undervisningen. For eksempel brugte jeg nogle af de tidlige historiske ideer til at introducere integralregning i min egen undervisning