Interview med prof. Reinhard Stelter
Bæredygtig ledelse starter med værdierne
Reinhard Stelter er akkred. coachingpsykolog, har en baggrund som psykoterapeut, og er professor i coachingpsykologi på Københavns Universitet. Desuden deler han sin ekspertise som underviser på masteruddannelsen Public Governance ved CBS og er kursusleder for ”Bæredygtig ledelse” ved Copenhagen Summer University. Han er forfatter til flere bøger om coaching, herunder bestsellerbogen ”Coaching – læring og udvikling” og leder af enheden ”Coaching Psychology Unit” på Københavns Universitet. I vores interview udforsker vi Reinhard Stelters professionelle rejse, om coachingbegrebet og hvad man som kursusdeltager kan forvente at få ud af kurset ”Bæredygtig ledelse”, hvor Søren Kierkegaard spiller en central rolle.
En frontløber i coachingens verden
Med en baggrund som psykoterapeut, forfatter af bestsellere og underviser på CBS og Københavns Universitet har Stelters karriere været præget af innovation og et vedvarende interesse i at udforske nye områder inden for coaching og ledelse. Han startede sin karriere i idrætspsykologiens verden, og udgav sin første bog "Med Kroppen i Centrum" i 1999, der fungerede som en grundbog i idrætspsykologi. Hans rejse tog en ny retning, da han blev opfordret til at skrive en mere praktiskrettet bog inden for coaching, hvilket resulterede i udgivelsen af bogen "Coaching, Læring og Udvikling" i 2002. Bogen blev hurtigt en bestseller og satte sine spor i coachingverdenen.
I 2009 startede Stelter med at undervise på Masteren ”Public Governance” på CBS og har undervist på uddannelsen i 15 år. Dette ledte også til etableringen af Coaching Psychology Unit, en lille enhed dedikeret til forskning og praksis inden for coaching og psykologi. Her forskes, formidles og praktiseres der inden for coaching. Sideløbende har Stelter undervist på Copenhagen Summer University i kurset ”Bæredygtig ledelse”.
Coachingens generationsudvikling
Ifølge Reinhard Stelter kan der gennem tiderne ses en tydelig udvikling i måden at coache på, og sætter her fokus på 1., 2. og 3. generationscoaching. I starten var coaching primært associeret med idrætsfolk, der delte deres succeser og motivationsteknikker med organisationer. Dette repræsenterede den første generation af coaching, hvor fokus lå på opnåelse af konkrete mål, ofte inspireret af sportsverdenen.
Selvom udfordringer stadig eksisterer, er den traditionelle tilgang, hvor man fastlægger klare mål på forhånd, ikke længere præsiderende, mener Stelter:
”Selvfølgelig har vi fortsat udfordringer, men problemet er, at vi ikke har et tydeligt mål foran os, hvor vi kan sige: ’Jeg vil gerne være der om 2 år’. Verden er for omskifteligt, for diffuse, og tingene ændrer sig så hurtigt, at det ikke længere er den dominerende coachingtilgang. Kompleksiteten og omskifteligheden i den moderne verden gør det vanskeligt at have en klar sti, og derfor er den første generations tilgang ikke længere den dominerende i coachingmiljøet.”
I overgangen til 2. generationscoaching oplever vi en betydelig forandring i tilgangen til coaching, hvor samarbejdet får øget vægt, og der opstår en mere holistisk tilgang til den enkeltes udvikling.
Inden for rammerne af denne coachingform, som Stelter bl.a. betegner som den løsningsfokuserede coaching, opfordres deltagerne til at forestille sig mulige løsninger på deres udfordringer. Der lægges op til at forestille sig mulige løsninger, for eksempel for medarbejderne, og mobilisere, hvordan verden kan se ud, når de står over for udfordringer.
”Man introducerer andre former for spørgsmål, altså den særlig type spørgsmål, hvor man spørger på en måde, hvor ens fokus bliver i stand til at skifte perspektiv. Man forestiller sig mulige løsninger.”, forklarer han.
3. generationscoaching – en filosofisk dybde
3. generationscoaching beskriver Stelter som en slags filosofisk coaching, hvor der åbnes op for et dybere refleksionsperspektiv. Her lægges der vægt på en mere abstrakt og eksistentialistisk samtale, hvor den coachende part fungerer som en aktiv refleksionspartner i dialogen. Den filosofiske dimension i 3. generationscoaching udfolder sig dermed som en dybere refleksionspraksis, som Stelter mener har en betydningsfuld indvirkning i udvikling af organisationer, hvor også bæredygtighed spiller en vigtig rolle. ”At man som leder fungerer mere som en coachende refleksionspartner i organisationen omkring nogle bestemte værdier. Samtalen bliver løftet til en mere abstrakt almenmenneskelig måde, og her berører vi netop emnet bæredygtighed,” siger Stelter. Ved at indgå i dybdegående samtaler om værdier og abstrakte begreber som en integreret del af ledelsespraksis mener han, at organisationen kan udvikle sig i en retning, hvor fokus på værdier og abstrakte refleksioner bliver afgørende elementer for en bæredygtig fremtid.
Bæredygtig ledelse starter med værdierne
Reinhard Stelter kaster lys over begrebet bæredygtig ledelse og påpeger, at selvom begrebet ”bæredygtighed” ofte associeres med klimadagsordenen, er det inden for ledelseskonteksten nødvendigt at tage fat på den indre og sociale bæredygtighed. Stelters refleksioner og perspektiver om bæredygtig ledelse synliggør en tilgang, der dermed rækker ud mod organisatorisk trivsel og samfundsansvar.
Begrebet bæredygtighed, som det præsenteres af Stelter, tager udgangspunkt i Steen Hildebrandts idé om indre bæredygtighed, som er værdiorienteret. Social bæredygtighed indebærer ikke blot skabelsen af en organisation, hvor medarbejdere trives, men også en dybere forståelse af deres rolle i samfundet og verden som helhed. Stelters tilgang fremhæver behovet for, at medarbejdere forstår formålet med deres arbejde, og hvordan deres indsats kan gavne samfundet og planeten.
Stelter understreger, at bæredygtig ledelse starter med værdierne i organisationen:
”At skabe bæredygtighed i organisationer er, at folk trives i organisationen, at de ved, hvorfor de arbejder her, at deres måde at arbejde på er til gavn for samfundet, for verden, og for den videre overlevelse af kloden. At der er refleksioner omkring værdier er centralt, og det starter jo i det små kan man så sige, i organisationer, hvor man for eksempel taler med nogle kolleger om, hvad betyder det egentlig at have respekt? Hvad betyder tillid?”
Stelter beskriver det som en proces med kollektiv refleksion inden for organisationer, hvor der skabes en fælles forståelse af de fundamentale værdier, der danner grundlaget for bæredygtig ledelse. En anerkendelse af, at bæredygtighed i højere grad handler om løbende refleksion og tilpasning, så der skabes en fælles forståelse for den organisation man arbejder i, og drive den i en retning hvor den hele tiden kan udvikle sig.
Et kursus der styrker dine ledelseskompetencer
Hvordan kan kurset ”Bæredygtig ledelse” så styrke deltagerens ledelseskompetencer, og hvad kan man tage med sig i sit ledelsesvirke? Reinhard Stelter beskriver det som en cocktailblanding af en introduktion til Søren Kierkegaards værker og hans overordnet tanker, koblet med dialoger omkring, hvad ledelse betyder i en organisation:
”På vores kursus leverer vi jo ikke en manual for, hvordan du skal arbejde. Der introduceres til Søren Kierkegaards liv og overordnede tanker, og så forsøger vi at koble det med dialoger omkring, hvad ledelse betyder. En sammenblandet cocktail, som på en eller måde kan berige folk. Hvad den enkelte tager med? Det tror jeg er en form for oplysthed – altså, at man begynder at mærke, at der er mere mellem himmel og jord, og det ansvar som man har som leder.”
Kurset ”Bæredygtig ledelse” stræber dermed ikke blot efter at levere konkrete værktøjer, men ønsker snarere at introducere deltagerne til Kierkegaards liv og overordnede filosofi. Kurset beriges af flere gæsteforelæsere, herunder bl.a. af teolog og præst Pia Søltoft - en underviser og ekspert, som Stelter beskriver som ”den mest kendte og mest fremtrædende repræsentant for formidlingen af Kierkegaards værker.” Gennem dialoger forsøger kurset dermed at forbinde Kierkegaards tanker med forståelsen af ledelse og dialoger, hvor resultatet er en dynamisk cocktail, der bobler af viden, og hvor deltagerne forlader kurset med en stor portion oplysthed og en opfordring til at udforske nye perspektiver på ledelse.
Du kan læse om kurset her: Bæredygtig ledelse