Bliv ekspert i scienceundervisning
Undervisning og formidling i naturvidenskab har unikke udfordringer, der kræver særlige løsninger. Med den nyeste viden inden for naturfagsdidaktik bliver du i stand til at bringe den naturvidenskabelige forskning i øjenhøjde med dem du underviser. Uanset om du underviser børn, unge eller voksne får du nye perspektiver og ny inspiration til din praksis. Samtidig bliver du en del af et inspirerende netværk af engagerede medstuderende og undervisere.
Forstå, hvordan viden skabes
Videnskab er ikke noget, vi “opdager” - den har menneskelige designere. Hvad betyder det for den viden, vi skaber – og hvilke begrænsninger giver det? På kurserne i videnskabsteori får du mulighed for at dykke ned i de filosofiske og metodiske aspekter af de naturvidenskabelige fag. Du vil opnå en dybere forståelse af, hvordan videnskab fungerer og praktiseres, hvordan teorier og modeller udvikles, og hvordan evidens og data analyseres og fortolkes.
Skræddersyede forskningsbaseret virksomhedsforløb giver jer mulighed for at tilrettelægge et kursusforløb for en gruppe medarbejdere.
Det giver jer adgang til den nyeste forskning inden for naturfagets didaktik i en kontekst, der passer til jeres virksomhed. I tæt samarbejde med jer og KU’s forskere tilrettelægger vi et efteruddannelsesforløb. Det kan være et forløb inden for specifikke faglige emner i takt med, at ny forskning bliver tilgængelig, og derved byder på nye muligheder.
Kontakt os for at høre nærmere:
Chef for efter- og videreuddannelse:
Sanne Juul Nielsen
sjn@science.ku.dk
Mob: 93 56 50 11
Kursus | Niveau | Startdato | Varighed |
---|---|---|---|
Topics in Philosophy of Mathematical Practice This highly interactive course offers students from mathematics and philosophy of mathematics the opportunity 1) to gain knowledge about the central topics in the philosophy of mathematical practice and 2) to gain the basic skills needed in order to practice empirically informed philosophy of mathematical practice themselves. Part of UCPH International Summer Programme. |
Kandidat | Juli | 2 uger |
Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG) På dette kursus vil de studerende få en en generel indføring i matematik- og naturfagsdidaktik, som er anvendelig på alle uddannelsestrin. Kurset opfylder kravet om fagdidaktik, og gymnasieundervisning bruges derfor som gennemgående eksempel. De studerende vil blive undervist i fem temaer: 1) Begrundelser og læreplaner, 2) teorier om læring og undervisning, 3) faglige analyser, 4) arbejdsformer, herunder praktisk arbejde (laboratorie/feltarbejde), samt 5) evaluering. |
Bachelor | April | 9 uger |
Videnskabsteori for Informatikfaget |
Bachelor | Sommer | 9 uger |
Videnskabsteori for matematiske fag (VtMat) I dette fag vil de studerende blive præsenteret for tre forskellige emner: 1) Matematikkens videnskabsteori og filosofi, 2) generel videnskabsteori og 3) videnskabsetik og -politik. I 1) vil vi undersøge og diskutere matematikkens særlige karakter i forhold til de øvrige videnskaber. I 2) vil vi undersøge og analysere de metoder, naturvidenskaben benytter til at generere ny viden. I 3) vil vi introducere grundlæggende etiske teorier og diskutere forskerens etiske ansvar. |
Bachelor | Februar | 9 uger |