Modulansvarlig og lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik
Deltagerforudsætninger og læringskultur

På kurset "Deltagerforudsætninger og læringskultur" vil du arbejde med, hvordan undervisningens tilrettelæggelse spiller sammen med forskellige elever og deres deltagelsesformer. Fokus vil være på, hvordan forskellige deltagere understøttes, både gennem dine analyser af egen undervisning, men også gennem konkrete afprøvninger af forskellige undervisningspraksisser.
Modulet vil være en kombination af viden fra den nyeste forskning og konkret afprøvning i egen praksis. Undervisningen vil være et samspil af klasserumsundervisning, gruppearbejde og individuel afprøvning af de nye idéer i egen praksis. Der vil være løbende mundtlig feedback fra kursets undervisere samt de øvrige deltagere. Det løbende arbejde på kursusgangene vil kunne indgå i den endelige synopsis, som er udgangspunktet for den mundtlige eksamen.
Undervisere på Deltagerforudsætninger og læringskultur
Kursusdetaljer for Deltagerforudsætninger og læringskultur
Uddybende beskrivelse
STX og HTX møder en stadig mere divers kohort af elever fra forskellige baggrunde, og med forskellige interesser og aspirationer i undervisningen. På dette modul skal vi arbejde med, hvordan de valg der foretages i undervisningen spiller sammen med forskellige elever. Særligt stiller vi skarpt på, hvordan forskellige naturvidenskabelige fag og deres praksisser in- og ekskluderer forskellige deltagelsesmønstre.
Denne viden vil vi på modulet samarbejde om at få bragt ind i din egen praksis gennem løbende afprøvning med målet om at skabe en rummelig læringskultur.
Detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase:
Deltagerforudsætninger og læringskultur, F2024, 5 ECTS
Hvad får jeg ud af at deltage?
Under modulet vil du opnå kompetencer, så du efter kurset kan:
- Forklare hvordan forskellige elevers forudsætninger spiller sammen med deres deltagelse i den naturvidenskabelige undervisning.
- Anvende viden om deltagerforudsætninger i planlægningen af din undervisning.
- Analysere hvordan de valg der træffes i undervisningen spiller sammen med forskellige elever og deres deltagelsesstrategier.
- Vurdere forskellige praksisser i undervisningen og deres samspil med forskellige elevers muligheder for deltagelse.
Tid, kursusdatoer og eksamen - F2024
Tid
Kl. 9:00-17:00 (med mindre andet aftales)
Kursusdatoer
Undervisningen foregår på mandage over 4 kursusgange, ca. hver anden uge, i perioden januar - marts.
Dertil kommer 4 gruppearbejdsdage, som de studerende selv administrerer. Udover disse dage må forventes nogen læsning og skrivning.
For modulet i foråret 2024 er datoerne følgende:
- Uge 2: 8. januar 2024
- Uge 4: 22. januar 2024
- Uge 6: 5. februar 2024
- Uge 9: 26. februar 2024
Eksamen
- Aflevering af synopsis i uge 11, 11. marts
- Eksamen i uge 12, 18. marts
Kontakt
Christine Holm, Specialkonsulent på IND og MiSU-koordinator. Du er altid velkommen til at kontakte Christine for en indledende samtale om MiSU.
Tlf: +45 3532 0537, E-mail: cholm@ind.ku.dk
Lene Møller Madsen, Lektor på IND og studieleder for MiSU
Tlf. +45 3532 0459, E-mail: lmmadsen@ind.ku.dk
Sted
Københavns Universitet
Institut for Naturfagenes Didaktik
Niels Bohr Bygningen
Rådmandsgade 64
2200 København N