Modulansvarlig og Tenure Track Adjunkt, Institut for Naturfagenes Didaktik
Didaktiske forskningsmetoder
![](/naturfagenes-didaktik/Didaktiske_forskningsmetoder.png?resize=1100x)
Modulet "Didaktiske forskningsmetoder" lægger et vigtigt fundament for de efterfølgende moduler på uddannelsen i Master i Scienceundervisning, samt det afsluttende masterprojekt.
Vi arbejder med spørgsmål som for eksempel, hvad er egentlig forskellen mellem kvalitative og kvantitative forskningsmetoder? Og hvordan påvirker valget af metode, hvad vi kan få viden om i didaktisk forskning? På modulet får du mulighed for at reflektere over, hvordan forskeres perspektiv på videnskab og metode påvirker valg af problemstilling, udvælgelse af data, analyse og fremstillingsform af resultater. Dette giver dig det teoretiske grundlag for at kunne reflektere over kvalitetskriterier knyttet til forskellige metodiske tilgange, og over dit eget valg af metode i masterprojektet.
Undervisere på Didaktiske forskningsmetoder
Kursusdetaljer for Didaktiske forskningsspørgsmål
Uddybende beskrivelse
Kurset er organiseret i forskellige temaer, som hver giver indsigt i forskningsmetoder (fx kvantitative metoder, kvalitative metoder og mix af metoder) gennem læsning og afsøgning af feltet af forskningslitteratur. Du skal vise forståelse for og kritisk kunne vurdere den valgte forskningslitteratur og dens mulige betydning for egen praksis.
Detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase:
Didaktiske forskningsmetoder, F2024, 5 ECTS
Hvad får jeg ud af at deltage?
Du får indsigt i det naturfagsdidaktiske forskningsfelt med særligt fokus på didaktiske forskningsmetoder. Du vil kunne læse forskningslitteratur og vurdere den kritisk i forhold til din egen praksis.
Du får viden om:
- Muligheder og begrænsninger af kvalitative og kvantitative forskningsdesigns samt kombinationer af disse.
- Hvordan forskellige problemstillinger og forskningsspørgsmål påvirker forskningsprocessen.
- De forskellige komponenter i et forskningsdesign.
Du får også kompetence til at:
- Vurdere forskellige forskningsmetoder kritisk.
- Reflektere over fordele og ulemper ved forskellige forskningsdesigns, metoder og indsamlingsværktøjer.
- Forklare betydningen af forskningslitteraturen for egen praksis.
Tid, kursusdatoer og eksamen - F2024
Tid
Kl. 9:30-16:30 (med mindre andet aftales)
Kursusdatoer
Undervisningen foregår på mandage over 4 kursusgange, ca. hver anden uge, i perioden april - juni.
For modulet i foråret 2024 er datoerne følgende:
- Uge 15: 8. april
- Uge 17: 22. april
- Uge 19: 6. maj
- Uge 22: 27. maj
Eksamen
Kurset afsluttes med aflevering af en skriftlig opgave. Frist for aflevering aftales med underviserne.
Bemærk
Vi anbefaler, at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt/i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene.
Kontakt
Christine Holm, Specialkonsulent på IND og MiSU-koordinator. Du er altid velkommen til at kontakte Christine for en indledende samtale om MiSU.
Tlf: +45 3532 0537, E-mail: cholm@ind.ku.dk
Lene Møller Madsen, Lektor på IND og studieleder for MiSU
Tlf. +45 3532 0459, E-mail: lmmadsen@ind.ku.dk
Sted
Københavns Universitet
Institut for Naturfagenes Didaktik
Niels Bohr Bygningen
Rådmandsgade 64
2200 København N