Modulansvarlig og lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik
Evaluering og feedback

På modulet "Evaluering og feedback" kommer vi omkring både evaluering af elevers læring, din og andres undervisning samt lokale og nationale udviklingsinitiativer. Du lærer at koble teorier og forskning om evaluering til din egen praksis. Vi tager udgangspunkt i deltagernes forudsætninger og ønsker, og vores ambition er, at de opgaver du skal lave i løbet af kurset, bliver relevante for din undervisningspraksis. Gennem arbejdet på kurset, både læsning, planlægning, afprøvninger og feedback, kommer du til at opbygge et evalueringsportfolio, som du også kan bruge efterfølgende.
Undervisere på Evaluering og feedback
Kursusdetaljer for Evaluering og feedback
Uddybende beskrivelse
Kurset er organiseret i forskellige temaer, som hver berører en overordnet feedback- og evalueringsform samt teoretiske problemstillinger og begreber.
Eksempler på feedback- og evalueringsformer: ritualiserede mundtlige formater, systematiske skriftlige former, digital/analog peer-feedback, selvevaluering og feedback fra læringsmiljøet.
Eksempler på teoretiske problemstillinger og begreber: læringsprogressioner, modeller for evaluering, forskellige evalueringsparadigmer og validitet/reliabilitet og analysemodeller til evaluering af undervisning. De teoretiske problemstillinger og begreber sættes i spil i arbejdet med konkrete feedback og -evalueringsformater.
Læs detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase (Følger)
Hvad får jeg ud af at deltage?
Du bliver overordnet i stand til at koble formative og summative feedback- og evalueringsformer og -metoder til undervisningsaktiviteter, -forløb, -fag og -programmer. Du kommer til at se og arbejde med både dine egne og andres idéer.
Mere specifikt kommer du til at kunne anvende relevante teoretiske begreber samt erfaringer fra egen praksis til at:
- Argumentere for og imod forskellige feedback- og evalueringsformer og -metoder i lektioner, forløb, fag og programmer i konkrete situationer.
- Skelne mellem formativ og summativ brug af feedback- og evalueringsformater i forskningslitteratur, egen og andres praksis.
- Tilpasse og anvende forskningsbaserede formative og summative feedback- og evalueringsformer til og i egen praksis.
- Begrunde, vurdere og anvende formativ feedback på egen og andres planlægning, udførelse og og refleksion over undervisning.
- Formidle egne og andres erfaringer med formativ og summativ feedback- og evaluering til andre science-undervisere eller -formidlere.
Derudover giver vi en (lille) kage ved kursets afslutning.
Tid og kursusdatoer - E2024
Tid
Kl. 9:00-17:00
Kursusdatoer
Undervisningen foregår på mandage over otte kursusgange, ca. hver anden uge i perioden august - december. Derudover er der 8 gruppearbejdsdage, som de studerende selv administrerer. Udover disse dage må forventes nogen læsning og skrivning.
De præcise datoer for modulet i efteråret 2024 er endnu ikke fastlagt.
Bemærk
Vi anbefaler, at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt/i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene.
Kontakt
Christine Holm, Specialkonsulent på IND og MiSU-koordinator. Du er altid velkommen til at kontakte Christine for en indledende samtale om MiSU.
Tlf: +45 3532 0537, E-mail: cholm@ind.ku.dk
Lene Møller Madsen, Lektor på IND og studieleder for MiSU
Tlf. +45 3532 0459, E-mail: lmmadsen@ind.ku.dk
Sted
Københavns Universitet
Institut for Naturfagenes Didaktik
Niels Bohr Bygningen
Rådmandsgade 64
2200 København N