Kursusansvarlig og professor, Institut for Naturfagenes Didaktik
It, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv

På modulet "It, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv" vil vi skabe overblik over forskellige trends inden for digital uddannelse og teknologiforståelse i naturfaglig undervisning. Du lærer at koble teorier og forskningsresultater om teknologi og læring til din egen praksis og til løbende uddannelsespolitiske forandringer. Vi tager udgangspunkt i deltagernes erfaringer og situationer, og du vil på kurset arbejde løbende med cases, der er relateret til din egen undervisning/skole. Gennem kurset forfiner du casearbejdet, så det til sidst er udgangspunkt for dit eksamensportfolio.
Undervisere på It, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv
Kursusdetaljer for It, læring og teknologiforståelse i et naturfagsdidaktisk perspektiv
Uddybende beskrivelse
Kurset belyser læring og digitale teknologier fra forskellige perspektiver såsom (1) individuel læring, motivation og dannelse, (2) social læring, samarbejde og læringsoplevelser, og (3) implementering, faglig udvikling og teknologiforståelse.
Eksempler på problemstillinger og teorier der belyses i kurset: Motivation og agency, sociokulturel tilgang til læring, samt implementering af teknologier og curriculum. Vi vil også se på spilbaseret læring, computerstøttet samarbejde, og scenariedidaktik. Endelig vil vi kaste et mere kritisk blik på digitaliseringens konsekvenser i naturfagene, og belyse spørgsmål om digital distraktion og konsekvensen af den outsourcing af beregninger og algebraisk kompetence som moderne regneværktøjer medfører i naturfagene.
Læs detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase (Følger)
Hvad får jeg ud af at deltage?
Du får et overblik over, hvordan it påvirker naturfaglig undervisning og læring. Du får desuden en indføring i centrale teorier og læring, samarbejde, motivation og dannelse på det naturfaglige område. Endelig bliver du i stand til at koble viden og teorier til konkrete cases med henblik på at forbedre rammer for undervisning.
Mere specifikt får du:
- Et læringsteoretisk fundament der gør dig i stand til at vurdere it-anvendelsers muligheder, begrænsninger, barrierer og faldgruber i forskellige undervisningskontekster.
- En teoretisk overbygning til dine undervisningserfaringer.
- Kendskab til motivationsteori, elementær videnskabsteori og dannelsesteori.
- Viden om teknologiforståelse og dets samspil med de naturvidenskabelige fag i uddannelsessystemet.
- Indsigt i implementerings- og forandringsprocesser i uddannelsessystemet, drevet af teknologi og digitalisering.
Tid og kursusdatoer - F2025
Tid
Kl. 9:30-16:30 (med mindre andet aftales)
Kursusdatoer
Undervisningen foregår på mandage over otte kursusgange, ca. hver anden uge i perioden januar - juni.
De præcise datoer for modulet i foråret 2025 er endnu ikke fastlagt.
Bemærk
Vi anbefaler, at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt/i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene.
Kontakt
Christine Holm, Specialkonsulent på IND og MiSU-koordinator. Du er altid velkommen til at kontakte Christine for en indledende samtale om MiSU.
Tlf: +45 3532 0537, E-mail: cholm@ind.ku.dk
Lene Møller Madsen, Lektor på IND og studieleder for MiSU
Tlf. +45 3532 0459, E-mail: lmmadsen@ind.ku.dk
Sted
Københavns Universitet
Institut for Naturfagenes Didaktik
Niels Bohr Bygningen
Rådmandsgade 64
2200 København N