Modulansvarlig og lektor, Institut for Naturfagenes Didaktik
Naturfagsdidaktik og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning

På kurset "Naturfagsdidaktik og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning" arbejder vi med læringsteori, og du får konkrete erfaringer med at tilrettelægge og undervise undersøgelsesbaseret inden for dit fag. Vi arbejder med spørgsmål som for eksempel, hvad vil det egentlig sige at lære noget, og hvilke typer af begrundelser er der for, at eleverne skal lære naturfag. Du får gennem praktiske øvelser og teoretiske begreber erfaringer med at reflektere over din egen undervisningspraksis og elevernes potentielle læring. Vi har særligt fokus på det praktiske arbejdes rolle i naturfagsundervisningen og naturfagenes samspil med andre fag.
Undervisere på Naturfagsdidaktik og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Kursusdetaljer for Naturfagsdidaktik og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning
Uddybende beskrivelse
Modulet er organiseret i en række temaer som begrundelser og læreplaner, elevernes læring og læringsteori, undersøgelsesbaseret undervisning og praktisk arbejde, samt de naturvidenskabelige fag i samspil med andre fag.
Vi tager udgangspunkt i dine undervisningsmæssige erfaringer, og du samarbejder med kollegaer i gruppeopgaver, hvor I undersøger praksis, udvikler og afprøver undervisning og reflekterer over elevers potentielle læring.
Detaljeret beskrivelse af modulet i Københavns Universitets kursusdatabase:
Naturfagsdidaktik og undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning, E2023, 10 ECTS
Hvad får jeg ud af at deltage?
Du får indsigt i det naturfagsdidaktiske forskningsfelt og konkrete erfaringer med at omsætte dette til egen undervisningspraksis og refleksion over elevers læring.
Du får mulighed for at:
- Inddrage læringsteoretiske begreber og teorier i analyse og vurdering af læringsmål og læreplaner i officielle retningslinjer for undervisning.
- Analysere og vurdere konkrete læringssituationer med henblik på deres faglige læringspotentiale, både i naturfagene og i samspil med andre fag.
- Anvende naturfagsdidaktisk terminologi og læringsteori til at argumentere for elevaktiviteters indhold og placering i undervisning.
- Designe og udføre undersøgelsesbaseret undervisning samt inddrage relevante læringsteoretiske begreber i diskussion af mulige læringspotentialer.
- Undersøge feltets praktiske arbejde og reflektere over praktisk arbejdes rolle i naturfagene og naturfagsundervisningen.
Tid, kursusdatoer og eksamen - E2023
Tid
Kl. 9:30-16:30 (med mindre andet aftales)
Kursusdatoer
Undervisningen foregår på mandage over otte kursusgange, ca. hver anden uge i perioden august - december.
For modulet i efteråret 2023 er datoerne følgende:
- Uge 34: 21. august
- Uge 36: 4. september
- Uge 38: 18. september
- Uge 40: 2. oktober
- Uge 43: 23. oktober
- Uge 45: 6. november
- Uge 47: 20. november
- Uge 49: 4. december
Eksamen
- Uge 51: 18. december
Bemærk
Vi anbefaler, at alle mandage i perioden så vidt muligt friholdes til studiearbejdet.
Der skal påregnes forberedelse individuelt/i grupper og online via kursussiden mellem seminardagene.
Kontakt
Christine Holm, Specialkonsulent på IND og MiSU-koordinator. Du er altid velkommen til at kontakte Christine for en indledende samtale om MiSU.
Tlf: +45 3532 0537, E-mail: cholm@ind.ku.dk
Lene Møller Madsen, Lektor på IND og studieleder for MiSU
Tlf. +45 3532 0459, E-mail: lmmadsen@ind.ku.dk
Sted
Københavns Universitet
Institut for Naturfagenes Didaktik
Niels Bohr Bygningen
Rådmandsgade 64
2200 København N