Analyse af vælgeradfærd og valgdeltagelse - Kursus til samfundsfagslærere

På kurset får du udviklet din forståelse af og dine undervisningsmetoder indenfor dansk vælgeradfærd og valgsystemer.
12-09-2024
2 dage
16-06-2024

Gennem arbejdet med aktuelle teorier og anvendelse af kvantitative analyser får du en bedre indsigt i, hvordan og hvorfor vælgerne træffer deres valg, samt hvilke faktorer der påvirker stemmeadfærden i Danmark. Kurset vil dække nøgleområder, såsom issue voting, økonomisk stemmeadfærd, medianvælgerteori, samt analysere sociodemografiske faktorers indflydelse på stemmeadfærd.

Kurset berører emnerne vælgeradfærdsteori, praktisk anvendelse af datakilder til analyse af dansk stemmeadfærd, fortolkning af valgresultater, identifikation af kausale sammenhænge og diskussion af valgsystemets indvirkning på valgresultatet. Univariate, bivariate og multivariate analysereskaber introduceres i forbindelse med den praktiske tilgang til vælgeradfærd. Fokus er den grundlæggende forståelse af analyseredskaber og anvendte metoder – og ikke hvordan de implementeres i fx statistiske software.

Kursusleder og underviser på 'Analyse af vælgeradfærd og valgdeltagelse'

Kursusinformation om 'Analyse af vælgeradfærd og valgdeltagelse'

Hvem henvender kurset sig til?

Gymnasielærere, der underviser i samfundsfag.

Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
City Campus
Øster Farimagsgade 5
1353 København K.