Fra real-world data til personlig medicin

20-11-2024
7 dage
7,5
25-09-2024

Vær med til at tage skridtet fra real-world data fra sundhedsregistre og elektroniske patientjournaler til udvikling af personlig medicin. Du får redskaberne til selv at igangsætte og implementere projekter rettet mod personlig medicin.

Kurset bygger ovenpå ”Basis for personlig medicin” kurset, og giver dig en mere dybdegående forståelse for oprindelse samt brug af real-world (ustrukturerede) data fra fx sundhedsregistre, den elektroniske patientjournal inkl. parakliniske og kliniske data, app-indsamlede data etc. som datakilde for personlig medicin.

Ideen med kurset er at skabe baggrund for at kombinere det væld af allerede eksisterende data, som ligger delvist ubrugt hen, med molekylære, funktionelle og genetiske omics data.

Undervejs får du indsigt i de udfordringer, der knytter sig til brugen af real-world data, samt de værktøjer, der anvendes for at gøre disse anvendelige i forskning og klinik.

Du får undervisning i basale epidemiologiske og statistiske værktøjer, der fungerer som teoretisk og praktisk forudsætning for arbejdet med ustrukturerede real-world data.

Annette Raskov Kodahl

Det handler både om at finde den mest effektive og for patienten mest skånsomme behandling, så hun eller han undgår en uvirksom behandling, som måske oven i købet er fuld af bivirkninger.

Annette Raskov Kodahl, speciallæge, afdelingslæge på Odense Universitetshospital , klinisk lektor på Syddansk Universitet, samt studerende på Master i personlig medicin.

Kursusleder på Fra real-world data til personlig medicin

carsten-niemann

Carsten Utoft Niemann

Klinisk lektor, overlæge