Praktiske oplysninger
Herunder finder du forskellige praktiske oplysninger, som du kan få brug for som studerende ved Åbent Universitet på Det Humanistiske Fakultet.
Ved system- og IT-problemer kan du ringe til KU IT-Supporten på tlf. 35 32 32 32.
Du kan også hente myUCPH, som er KU's officielle app.
Du afmelder dig et kursus ved at sende en email til aabent@hum.ku.dk, hvori du oplyser kursusnavn og KU-brugernavn.
Bemærk, at en eksamensafmelding skal ske rettidigt, ellers bruger du et eksamensforsøg - se mere under eksamen.
Det er vigtigt, at du har et studiekort, så du kan komme ind i bygningerne på campus. Er det første gang, du skal studere ved Københavns Universitet, får du, når din betaling for enkeltfag er registreret, tilsendt en e-mail med login-oplysninger til KU's IT-systemer. Herefter kan du logge på KUnet, uploade et billede via punktet Selvbetjening – ID kort – Upload billede, og således bestille et studiekort.
Bemærk, at der kan gå op til 5 hverdage fra du har betalt for dit enkeltfag, indtil din betaling er registreret i vores systemer. Der går 10-15 dage fra du har bestilt dit kort, til du får en mail fra KU-IT med info om, hvor kortet skal hentes.
Har du spørgsmål vedr. IDkort skal du lave en servicedesk sag her www.serviceportal.ku.dk, søg efter IDKORT
Har du andre problemer, kan du kontakte KU-IT Support.
For at kunne parkere på Søndre campus, skal du registrere din bil via dette link. Du skal have betalt kursusgebyret og dermed have en åben indskrivning på Københavns Universitet. Du skal registrere din bil hvert semester.
Det er ”Din parkering”, som kontrollerer parkeringsområderne på Søndre Campus, og er din bil ikke registreret, risikerer du at få en bøde. Når din bil er registreret, er det gratis at parkere.
Du kan se P-områderne på kortet til højre.
Øvrige parkeringsforhold
Karen Blixens Vej har to-timers-parkering, mens Njalsgade har parkometerparkering. Begge dele kontrolleres af Københavns Kommune.
Når du er blevet optaget på et kursus på Åbent Universitet, vil du enten modtage en faktura i din e-boks, eller den vil blive sendt til din arbejdsgiver, hvis du har angivet dette.
Hvis du ikke modtager en faktura, skal du skrive til os og oplyse kursustitel og evt. KU-brugernavn, så vi kan fremsende en ny. Skriv til aabent@hum.ku.dk
Oversigt over pensum og litteratur bliver tilgængeligt i KU's digitale læringsplatform, Absalon. Det er underviseren på kurset eller instituttet, der er ansvarlig for at lægge materialet ud. Du tilgår Absalon via KUnet.
Undervisningsmaterialerne kan både være i digitalt format, bøger eller kompendier. Kompendierne sælges via Campus Print, og du kan finde de fleste bøger hos Academic Books på Søndre Campus.
Københavns Universitetsbibliotek
Som studerende har du automatisk adgang til alle bibliotekets licensbelagte online-ressourcer. Du skal blot oprette dig som bruger ved Det Kgl. Bibliotek.
Campusbibliotekerne afholder også kurser og begivenheder, som du er velkommen til at tilmelde dig. Du har fx mulighed for at deltage i onlinekurser i litteratursøgning, få hjælp til Zotero mm. Du kan desuden tilmelde dig bibliotekets Absalon-rum, hvor du har adgang til alle ressourcerne.
På universitetsbibliotekets filial på Søndre Campus, KUB Søndre Campus, kan du også blive henvist til institutternes mindre afdelinger med fagspecifik litteratur.
Du kan få deltagergebyret tilbage inden for følgende frister. Efter disse datoer refunderer vi ikke længere deltagergebyret.
31. august for efterårets kurser
31. januar for forårets kurser
For kurser, der starter i august måned, er fristen for refusion af deltagerbetalingen 31. juli.
Anmodning om refusion foregår skriftligt via mail til aabent@hum.ku.dk - husk at tilføje KU-brugernavn og kursusoplysninger.
Adressen på Søndre Campus er: Det Humanistiske Fakultet, Karen Blixens Plads 8, 2300 København S. Du kan se kort over Søndre Campus til højre her på siden, og du kan se mere om at finde vej til Søndre Campus.
Undervisningslokalet
Når du er blevet optaget på et kursus, finder du lokalenummeret i skemalinket, som du finder på kursussiden eller i din optagelses-email.
Lokalenummeret kan f.eks. se sådan ud: 24.1.12. Det første tal indikerer bygning (her bygning 24), det midterste tal indikerer etage (her 1. etage), mens det sidste tal indikerer lokalenummer (her lokale 12). Er det første gang du skal til undervisning, anbefaler vi, at du kommer i god tid, da det kan tage tid at finde lokalet.
Som studerende ved Åbent Universitet er der en række forskellige IT-løsninger, som du skal bruge. Læs mere om de forskellige IT-løsninger.
KUnet
Se intro til KUnet. Har du problemer med at logge på, kan du få hjælp her: https://om.ku.dk/organisation/administration/it/hjaelp-til-login/
Når du er blevet optaget på et kursus på Åbent Universitet, bliver du automatisk tilmeldt eksamen.
Du kan finde information om regler, eksamensplaner m.m. på vores hjemmeside under Eksamen samt på dit fags studieinformationsside på KUnet.
Eksamensbevis
Der udstedes alene eksamensbeviser på masteruddannelser, DAV-uddannelsen og for BA-uddannelser.
Tidligere har det været muligt at få udstedt et bevis for bestået sidefag. Fra 1. januar 2025 er dette ikke længere muligt.
Har du færdiggjort en master- eller DAV-uddannelsen, vil du automatisk modtage et eksamensbevis via Digital Post (gælder dog ikke 2008-studieordningen for DAV-uddannelsen). Du kan læse mere om digitale beviser på https://eksamensbevis.ku.dk/.
Har du færdiggjort samtlige moduler på en BA-uddannelse, skal du selv bestille dit eksamensbevis.
Hvis du ikke har modtaget dit bevis indenfor 2 måneder eller har spørgsmål til dit bevis, skal du kontakte Eksamensbeviskontoret.
Det gør du via denne formular. Bemærk at der kan være op til otte ugers behandlingstid (juli måned tæller ikke med).
Eksamensudskrift
Ønsker du et udskrift af dine eksaminer aflagt på Åbent Universitet, kan du skrive til aabent@hum.ku.dk. Husk at oplyse dit KU-brugernavn.
Du kan også selv trække et eksamensudskrift via Selvbetjeningen på KUnet.
Kurser på Åbent Universitet udbydes på deltid under Lov om universiteter, Bekendtgørelse om universitetsuddannelser tilrettelagt på deltid.
Læs bl.a. om fortrydelsesret, databehandling og klagemuligheder.